Działania realizowane na lekcjach plastyki, a inspirowane wiedzą zdobytą podczas wizyty szkoleniowej odbytej w ramach projektu Erasmus+ "Gifted and Talented Educational Support". Szkoła goszcząca: Istanbul Ticaret Odasi Bilim ve Sanat Merkezi w Istanbule w Turcji

The psychologi of givted and talented students - Dr. Marilena Z. Leana – Taşcılar İstanbul Üniversitesi – Cerrahpaşa.

To szkolenie uzupełniło moją wiedzę z zakresu psychologii. Dzięki niemu poznałam różne typy dzieci uzdolnionych. Wiem co te dzieci wyróżnia i jakie mogą mieć problemy. Dowiedziałam się również, że największe efekty jeśli chodzi o rozwój ich możliwości przynosi zindywidualizowany, dostosowany program do każdego ucznia. Podczas prowadzonych przez Panią Profesor warsztatów poznałam wiele zabaw grupowych, które uczą kreatywnego myślenia.

Efekty: Lepsze rozpoznawanie utalentowanych jednostek pozwala mi łatwiej dotrzeć do potencjału jaki drzemie w moich uczniach. Dzięki wiedzy, którą zdobyłam mogę efektywniej wspierać każdego ucznia i wzmacniać w nim poczucie własnej wartości. Na prowadzonych zajęciach pozwalam dzieciom na bardziej swobodną realizację zadania tzn. jeśli uczeń lepiej rysuje niż maluje pozwalam mu rozwijać się w zakresie tej wąskiej dyscypliny sztuki. Przykładem takiego działania był uczeń z kl. III gimnazjum, który jest wspaniałym rysownikiem. Uczeń w odróżnieniu od pozostałych uczestników moich zajęć, większość swoich prac realizował w technikach rysunkowych – (rysunek tuszem, węglem, ołówkiem, pastelami). Dzięki temu, że pozwoliłam mu tak pracować czerpał radość z tego co robił i świetnie rozwinął swoje umiejętności. Innym przykładem wykorzystania zdobytej wiedzy i indywidualnego podejścia do dziecka może być chłopiec, który ma zaburzoną motorykę. Miałam problem z zaangażowaniem go w działania plastyczne. Uczeń otrzymywał słabe stopnie. Dopiero, kiedy na jego ławce pojawiły się nietypowe narzędzia pracy takie jak wałek malarski, szpachla, patyki, gąbki, którymi mógł malować zaczął tworzyć, przekonał się, że potrafi i poprawił swoje wyniki.

Thinking Skills and Differentiated - Asisst. Prof. Ayşin KAPLAN SAYI

Szkolenie z tego zakresu oraz prezentacje, które obejrzałam zainspirowały mnie do jeszcze większej kreatywności w działaniu. Szkolenie dotyczyło tematu jak skutecznie wykorzystywać umiejętność myślenia. Podczas prezentacji zobaczyliśmy jak osoba kreatywna, tam gdzie inni widzą problemy I przeszkody znajduje nowe możliwości. Czasami jest w stanie znaleźć nowe unikalne rozwiązania.

Efekty : W trakcie zajęć lekcyjnych moi uczniowie czasem mają problemy z realizacją zadania plastycznego. Zwykle takie dzieci mówią : ,,nie udało mi się, z tego nic nie będzie, ja to wyrzucę”. Wtedy udzielam wsazówek: Odwróć pracę, użyj innych narzędzi, pomyśl o tym inaczej. Zamień tą plamę, która twoim zdaniem jest zła w coś innego. Wyobraź sobie, że to jest… Staram się uczyć moich podopiecznych tego, że w sztuce to, co nam się nie uda można zamienić w coś pieknego i wartościowego. Twórcze myślenie wykorzystałam razem z moją praktykantką z ASP - panią Sabiną, podczas lekcji w klasie 5 zatytułowanej „Różne układy graficzne” podczas której, dzieci tworzyły swobodne kompozycje za pomocą ekoliny i tuszu. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością.

Uczestnictwo w PROJEKCiE ERAZMUS+ - było także okają do zwiedzania pracowni domu kultury w którym odbywały się nasze zajęcia. Miałam możliwość zobaczyć jak pracują nauczyciele, instruktorzy. Podziwiwłam prace plastyczne, instalacje techniczne dzieci, ich teatralne występy i wiele innych ciekawych zajęć. Najbardzie zainspirowały mnie te z gatunku sztuki współczesnej, które najczęściej były realizowane w grupach.

Efekt: Swoją wiedzą podzieliłam się z moimi współpracownikami. W ramach dobrych rad drogą mailową przesłałam nauczycielom przetłumaczoną prezentację multimedialną. Wspólnie z koleżanką zorganizowałyśmy małą ekspozycję fotograficzną z pobytu w Stambule. Wprowadziłam wiele ćwiczeń z zakresu sztuki abstrakcyjnej. Była to okazja dla moich podopiecznych do swobodnej, pełnej ekspresji wypowiedzi plastycznej. Przeprowadziłam lekcje pt.: "Ile waży plama?" uczniowie stworzyli prace za pomocą różnych środków wyrazu artystycznego, zbudowali plamy gęste z fakturą, płaskie, laserunkowe. Wszystkie dzieci odniosły sukces. Najbardziej cieszyły się te, którym interpretacja rzeczywistości sprawia wielką trudność. Młodzieży zaproponowałam ćwiczenia rozwijające ich wyobraźnię I kreatywność np.: "Ogień i woda", "Dzień, w którym pękło niebo”. Powstały piękne kompozycje, a uczniowie mieli poczucie satysfakcji z wasnych działań.

Katarzyna Ziomkowska-Chmura