Urszula Krówka Szkolny pedagog Pokaż/ukryj Godziny pracy pedagoga szkolnego PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątek 11:25-14:307:30-10:0011:25-15:3010:45-17:009:45-15:30 Pokaż/ukryj Na czym polega praca pedagoga szkolnego Zadania pedagoga szkolnego ( w oparciu o rozporządzenie ministra): Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych. Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb. Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli, Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy, Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Rozporządzenie ministerialne precyzuje również na czym polega pomoc psychologiczno-pedagogicznej. Jej elementy zbieżne są z zadaniami pedagoga szkolnego i polegają na: Diagnozowaniu środowiska ucznia. Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia. Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych. Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami. Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie. Prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców. Wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie. Wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia. Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli. Podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. Pedagog szkolny to negocjator, powiernik, przyjaciel. Zadania pedagoga są różnorodne, często trudne. Kiedy zamyka drzwi gabinetu i siada na wprost młodego, często zagubionego i zrozpaczonego człowieka, przejmuje na siebie część jego problemów, negatywnych emocji i buntu. Pedagog dba o wszechstronny rozwój ucznia, organizuje i prowadzi wszelkiego rodzaju zajęcia o charakterze integracyjno - profilaktyczno-terapeutycznym. Jest koordynatorem działalności profilaktycznej na terenie szkoły oraz inicjatorem i autorem programów związanych ze sferą opiekuńczo – wychowawczą. Prowadzi konsultacje dla nauczycieli, wychowawców i rodziców, pełniąc rolę osoby wspierającej w rozwiązywaniu trudnych sytuacji wychowawczych. Częstą formą pracy jest poradnictwo. Dotyczy ono nauczycieli, dzieci i rodziców. Pomaga w wyborze zawodu i szkoły ponadgimnazjalnej; prowadzi zajęcia i warsztaty zawodoznawcze. Pedagog próbuje pomóc w konfliktach na różnych płaszczyznach. Robi wszystko co w jego mocy, ale nie jest cudotwórcą i mimo najszczerszych chęci, nie zawsze jego praca osiąga zamierzone efekty. Wpływ na to ma wiele czynników. Nie ma gotowych recept na rozwiązanie problemów. Zadaniem pedagoga jest wspierać, próbować zrozumieć, szukać przyczyn i wskazywać możliwości rozwiązań; być czułym na krzywdę i nie pozwalać na przemoc. Przy rozwiązywaniu trudności i problemów, pedagog korzysta z pomocy rodziców i innych instytucji: MOPS - u, Policji, Sądu dla Nieletnich, kuratora, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, CPR, Urzędu Gminy, KRPA. Pedagog jest zawsze sojusznikiem ucznia, nawet jeżeli uczniowi wydaje się inaczej. Przewiduje pewne sytuacje i trudne decyzje jakie podejmuje, w końcowym efekcie są korzystne dla ucznia (szczególnie w aspekcie dalszej kariery szkolnej, a nawet życiowej). Pokaż/ukryj Przepis na dobrego pedagoga Spójrzmy więc (żartobliwie) na ideał pedagoga i stwórzmy takiego specjalistę, którego chciałby mieć w szkole dyrektor, z którym chętnie współpracowaliby nauczyciele, rodzice i uczniowie. Aby uzyskać wysokiej klasy pedagoga szkolnego należy, z wielką starannością, przygotować najważniejsze składniki: osobowość i wiedzę. W tym celu trzeba zgromadzić: otwartość i empatię - ma wzbudzać zaufanie; czasem być powiernikiem; odwagę i zdecydowanie - nieraz będzie musiał walczyć o ucznia, ma być rzecznikiem jego praw; powściągliwość w osądach i sprawiedliwość - do wyważania racji; serdeczność, "ludzkie" podejście do otoczenia - do oschłego urzędnika nikt nie przyjdzie ze swoimi problemami; rzutkość, aktywność, dobrą samoorganizację - będzie koordynatorem wielu działań, musi organizować rozmaite spotkania, kontaktować się z wieloma ludźmi i instytucjami, zabiegać o różne formy pomocy dla uczniów; obowiązkowość - ludzi nie można zawieść. Do tak uformowanej osobowości dodajemy stopniowo wiedzę, zdobytą podczas: studiów pedagogicznych; kursów, szkoleń, seminariów, konferencji, studiów podyplomowych - trzeba się liczyć z tym, że wiele z nich sporo kosztuje. Kolejny niezbędny składnik to umiejętności nabywane wraz z wiedzą oraz w toku różnych praktyk. Zgromadźmy chociaż niektóre, takie jak: łatwość nawiązywania kontaktu z ludźmi; sprawowania indywidualnej opieki nad tzw. trudnymi uczniami; prowadzenia mediacji; rozpoznawania i diagnozowania sytuacji problemowych; twórczego rozwiązywania problemów; prowadzenia terapii - stosownie do potrzeb szkolnych; organizowania i prowadzenia różnych zajęć grupowych; współpracy z ludźmi (nauczycielami, rodzicami, przedstawicielami rozmaitych instytucji); twórczego przelewania swych zamierzeń na papier i wprowadzania ich w czyn; sprawnego dokumentowania swojej pracy. Gdy te ingrediencje należycie się połączą, powoli dodajemy doświadczenie. Całość okraszamy zawsze świeżym zapałem. Tak przygotowany produkt umieszczamy w gabinecie, sprawdzając, czy drzwi posiadają mocne zawiasy, bo z pewnością będą się często otwierały. Pokaż/ukryj Pracę mgr 'Pedagog szkolny w opiniach uczniów" Pobierz plik .pdf Pokaż/ukryj 10 kroków by stać się lepszym rodzicem Pokaż/ukryj O czym warto pamiętać, gdy dziecko staje się przedszkolakiem Przygotuj dziecko do rozstania z mamą; Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż mu dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź; Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu - jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić; Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz - kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania; Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk; Nie wymuszaj na dziecku, aby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres; Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata, rozstania z tatą są mniej bolesne; Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Potem stopniowo zwiększaj czas pobytu dziecka w przedszkolu; Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem dziecka - jeśli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa; Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem. Pokaż/ukryj Pozytywne wychowywanie dzieci - przewodnik Pobierz plik .pdf Pokaż/ukryj Praktyczne wskazówki „przed szkołą” dla rodziców dzieci sześcioletnich i siedmioletnich Pobierz plik .pdf Pokaż/ukryj Jak uczyć się skutecznie Masz problemy z zapamiętaniem dat, wzorów, słówek, definicji, nazwisk pisarzy i tytułów utworów. Jest na to rada. Na małych kartonikach wypisz wiadomości, których musisz się nauczyć: na przykład po jednej stronie datę, a na odwrocie wydarzenie, którego dotyczy. Następnie spójrz na datę i spróbuj powiedzieć, jakie wydarzenie miało wtedy miejsce. Pokaż/ukryj Bezpieczne media - poradnik dla rodziców Pobierz plik .pdf Pokaż/ukryj Ciekawe strony poświęcone rozwojowi dziecka, problemom i kłopotom oraz organizacji opieki www.edziecko.pl www.dzieciaki.net.pl www.mamazone.pl www.inspirander.pl www.czasdzieci.pl www.miastodzieci.pl www.opiekun.pl